איך בונים חדר בריחה בשיעור? 5 כללים חשובים
אתם רוצים ליצור שיעור שיהיה מעניין, אטרקטיבי שהתלמידים יעופו עליו? בא לכם לקבל את תשומת הלב של התלמידים למשך 45 דקות? נשמע לכם קצת כמו משימה בלתי אפשרית?
מה לעשות שהיום התחרות מול המסכים הופכת להיות קשה יותר ויותר.. בעלי האפליקציות והרשתות החברתיות גילו את מה שמדביק אותנו למסך. את כולנו.
גם אני מרגישה מכורה לצפצופים של ההודעות והמיילים ☹
אבל יש לי חדשות טובות!
היום אני אספר לכם ואשתף אתכם את מה שגיליתי אחרי מחקר של עשרות אלפי משתתפים – מה עובד מצוין, מחבר ומדביק את המשתתפים שבאים לשחק בחדר הבריחה!
ואפשר בקלות להשתמש בכללים האלה ולהפוך את השיעור למעניין ומסקרן בעזרת בניית חדר בריחה שכולל בתוכו את החומר הלימודי שלכם!
הכנתי לכם 5 כללים שחשוב ליישם בבניית חדר הבריחה שלכם!
מוכנים להתחיל?
אז איך בונים חדר בריחה בשיעור?
כלל 1
הפעלת חדר הבריחה בקבוצות קטנות.
היום בכיתה ממוצעת יש 32 תלמידים.
אז אם ניצור חדר בריחה עבור כל הכיתה או עבור 10-20 תלמידים, יהיו הרבה תלמידים שלא יהיה להם מה לעשות. כי בחדר בריחה יש חידות שצריך לפצח ומנעולי קוד מספרים שצריך לסובב, ואי אפשר שקבוצה גדולה כל כך תשחק ביחד. ההפך – לרוב זה יגרום לריבים וויכוחים מעצבנים בין המשתתפים.
אז ההמלצה שלי בבניית חדר בריחה היא תמיד ליצור משחק שמיועד לקבוצות קטנות של 4-8 תלמידים.
כלל 2
יצירת רמת אתגר וקושי שמתאימה למשתתפים במשחק
נתקלתי הרבה פעמים בחידות שגרמו לי להרגיש טיפשה. וזה היה מבאס ממש ולא כיף בכלל.
ממש לא קבלתי את ההרגשה שאני רוצה להמשיך לשחק או ללכת לעוד חדר בריחה.
אז כדי שלא נגרום למשתתפים במשחק את התחושה המבאסת הזאת, חשוב שניצור את החידות בהתאמה לגיל ולמשך הסבלנות שיש להם.
מצד שני גם לא מומלץ ליצור את כל החידות קלות. כי אז המשתתפים יכולים להתלהב ממש ולפתור חידה אחרי חידה במהירות רק שפתאום יגלו שבעצם סיימו את כל המשחק וזה היה להם קצר מידי.
במקרה הזה יש תחושה של באסה שהכל נגמר והרגשה שרק התחממנו ונכנסנו לעניינים ופתאום הכל הסתיים.
כלל 3
יצירת סיפור אטרקטיבי והפיכת המשתתפים לדמויות פעילות בעלילה
הכלל הזה לא תמיד מתרחש בחדרי בריחה. אם אתם רוצים ליצור משחק לילדים בבית זה בסדר. לא תמיד חייבים לתת להם סיבה. מספיק כמה חידות והם יעופו על זה (במקום להיות שקועים במסכים)
אבל, אם אתם רוצים ליצור שיעור או פעילות שתהיה שוברת שגרה, תלהיב ותסחוף קהל גדול של משתתפים, מומלץ ליצור סיפור מסגרת שיסביר מי אנחנו, איפה אנחנו נמצאים, מה אנחנו צריכים לעשות, כמה זמן יש לנו לבצע את הפעולה הזאת ומה יצא לנו מזה.
אחרי ההסברים האלה המשתתפים יבינו בדיוק מה המשימה שלהם בחדר הבריחה והם ישתפו פעולה באופן מושלם.
כלל 4
שילוב של חומר לימודי בבניית חדר בריחה בשיעור
אם אתם מורים, מנהלים או אנשי חינוך, והחלטתם ליצור חדר בריחה בשיעור, למה שלא תנצלו את הרעיון ותשלבו חומר לימודי?
אפשר להשתמש בחידות לטובת לימוד של שיעורים שונים בתחומי המדעים, המתמטיקה, אנגלית ועוד.
דבר אחד שחשוב לי לציין שאתם בונים את חדר הבריחה שלכם שימו לב שהתשובה חייבת להיות חד משמעית כדי שיפתח הקוד למנעול. אז בשיעורי פילוסופיה אולי הרעיון של חדר בריחה פחות יתאים.
כלל 5
הפעלה וליווי של המשתתפים בחדר הבריחה בשיעור
בתקופת הקורונה הכל היה סגור. גם חדרי בריחה רגילים וגם חדרי בריחה ניידים כבר לא יכלו להגיע לכל מקום ולהפעיל אירועים או הפעלות לקבוצות גדולות.
מה שגרם להמון סוגים שונים של חדרי בריחה או משחקי חידות כאלה ואחרים.
חלק מחדרי הבריחה שנוצרו הם להפעלה עצמית בבית או במחשב. וזה לא פשוט ליצור חדר בריחה כזה שיופעל לבד.
כי בעצם חשוב וצריך ללוות כל הזמן את המשתתפים במשחק, לראות את התגובות שלהם, אם הם צריכים רמז או הכוונה לפתרון של אחת החידות.
אם לא נהיה שם עבורם הם עלולים ללכת לאיבוד ולהרגיש שהמשחק לא מספיק זורם או איכותי. לפעמים מספיקה מילה אחת או משפט קטן כדי לגרום לחוויה אחרת בזמן חדר הבריחה.
אם אתם רוצים לקבל עוד רעיונות כלים ומידע על בניית חדר בריחה בשיעור או בכל תחום אחר,
הצטרפו אלי אפשר לראות כאן בלינק הזה את הפרטים.
או לצפות כאן במאגר החידות המלא לחדרי בריחה
הכנתי גם סרטון על 5 הכללים לבניית חדר בריחה בשיעור
אם תרצו שאנחנו נגיע אליכם ונפעיל את הצוות שלכם או את התלמידים בבית הספר צרו איתנו קשר כאן ואשמח לתת לכם את כל הפרטים 🙂
בהצלחה בבניית חדר הבריחה בשיעור שלכם!
הדס מאתגר האוצר – חדרי בריחה ניידים