איך יוצרים חדר בריחה בכיתה? 8 שלבים פשוטים ליישום

איך יוצרים חדר בריחה בכיתה?
8 שלבים פשוטים ליישום

חדר בריחה היא פעילות אתגר מחשבתית עבור קבוצת אנשים מצומצמת בדרך כלל, במסגרתה יש לקבוצה עד 60 דקות לביצוע המשימה הסופית ופתרון כל החידות והמשימות שבחדר.

להקים חדר בריחה נשמע מעט מסובך ומורכב, ובכיתה?? עוד יותר…

פרויקט שדורש המון זמן הכנה וכסף ליצירה. בחלק מהמקרים זה באמת נכון.
אבל אני כאן כדי לשתף אתכם בדרך אחרת, שתהיה פרקטית ואפשרית ליישום בכיתות ובבתי הספר.

 

חדרי בריחה לתלמידים בבית הספר

 

אני הדס מליק, הבעלים והיוצרת חברת "אתגר האוצר – חדרי בריחה ניידים".
בשנת 2016 הקמתי את החברה ביחד עם עופר בעלי, ויחד יצאנו למסע של יצירה חדשה וסוחפת בעולם חדרי הבריחה הניידים.

בעזרת הפעילות שיצרנו אנחנו מצליחים להגיע לכל רחבי הארץ ולהפעיל את כל הכיתה במקום אחד.

כל התלמידים לוקחים חלק פעיל במשחק ומשתתפים בפתרון החידות.
במשך שעה תמימה של פעילות התלמידים מתנתקים מהמסכים ופותרים משימות וחידות מאתגרות בשיתוף פעולה וחשיבה יצירתית.
השילוב בין כל אלו לתיבות ניידות וקלות משקל מאפשר משחק מסקרן וסוחף בעולם החדש שיצרנו עבור התלמידים 😊

 

חדר בריחה בכיתה

 

כדיי שתוכלו גם אתם לבנות חדר בריחה בכיתה לתלמידים שלכם, מצורפים רעיונות לישום בעת היצירה:

  1. אפיון
    לפניי תחילת היצירה יש לחשוב על האלמנטים שיאפיינו את המשחק.
    למשל, מהו המסר שנרצה להעביר למשתתפים? לאיזה כיתה המשחק מיועד?
    מהו נושא החדר – לימודי או חוויתי או גם וגם? האם נרצה שכל הכיתה תשחק ביחד או דווקא כדאי לחלק אותם לקבוצות קטנות?
    דבר נוסף שצריך לחשוב עליו כשיוצרים חדר בריחה בכיתה הוא איפה המשחק יתקיים – בכיתה? בחצר? אולי בספרייה?
  2. יצירת תבנית משחק מוגדרת
    גם כאשר נכניס את התלמידים שלנו לעולם חדש למשך שעה וניתן להם להתמודד עם החידות בעצמם,
    עדיין צריך לספק הסברים ולכוון אותם באופן ברור למטרה שלהם.
    נעשה זאת בעזרת "תבנית משחק" או "זרימה משחקית".
    תבנית זו היא מן משימת על שמטרתה להוביל את המשתתפים בדרכם אל פיצוח החדר.
    למשל, מפות הכוונה בתוך החדר, רשימת משימות לביצוע עם אפשרויות לסימון V (צ'ק ליסט), איסוף חלקי פאזל המחברים את התשובה או דווקא סימוני דרך בתוך החדר.
    כל אלמנט שיגדיר למשתתפים את אופן ההתקדמות במשחק.
  3. משימת סיום
    המשימה החשובה ביותר שתלהיב את המשתתפים ותגרום להם לשכוח שמדובר בשיעור או בפעילות בית סיפרית 😊
    מומלץ לחשוב על משהו מפתיע ויצירתי כמו סרטון הומוריסטי שיוקרן בסיום וינחה את הקבוצה על סיום החדר.
    אפשרות נוספת היא לנעול את הכיתה באמת (כמו בחדר בריחה רגיל)
    וכך להכניס מתח והתרגשות למשחק!
    ניתן כמובן להחביא גם פרס או מתנה כלשהיא שתפתיע עוד יותר את התלמידים.
  4. יצירת החידות והמשימות
    בחדר בריחה סטנדרטי יש בין 10 ל 15 חידות ומשימות.
    חשוב לייצר רמת קושי משתנה בחדר ולהתחיל מחידה קלה או משימת "חיפוש בחלל" שתייצר לתלמידים תחושת הצלחה וגאווה שצלחו את תחילת המשימה. התחלה חיובית תסקרן אותם והם ירצו להמשיך לשחק ולפתור את החידות.
    ניתן לייצר חידות שייגרמו לתלמידים לחפש בספרי לימוד או באתרי מידע שונים, או אולי חידות חווייתיות, מהנות ומגבשות שיספקו לכיתה פעילות מעשירה וכייפית.

הערה חשובה בנושא יצירת החידות – חשבו על אלמנטים נגישים לכם ליישום.
למשל, לוח שעם או לוח מחיק, אביזרים הקיימים כבר בשטח בו יהיה המשחק או אולי ארונות שאפשר לנעול ולהסתיר בהם חידות.

הכנתי הרבה סרטונים עם רעיונות ליצירת חידות בחדר בריחה בכיתה לחצו כאן לצפייה:

חדר בריחה בכיתה לתלמידים

  1. חידות משחק
    ניתן לקחת משחקים מוכרים לכולם ולהפוך אותם לחידות בחדר בריחה.
    למשל: יצירת מבוך, שבפתרון נכון שלו יתקבלו הרמזים לחידה הבאה או למשל חלקי דומינו שמייצרים בחיבור שלהם רצף מספרים או אותיות שמרכיבות מילה.
  2. אביזרי נעילה
    אחד הרעיונות המרכזיים בחדרי בריחה הוא נעילה של חדרים, אך בחדרי בריחה ניידים זה פחות אפשרי.
    לכן החלטנו לנעול כמעט כל דבר שלא כולל דלתות או חדרים.
    לדוגמה – נעילת קופסאות או תיבות, מגרות ניידות, ספרים, בקבוקים, תיקים או שקים.גם בתחומי המנעולים ניתן להפעיל את היצירתיות שבכם ולנעול בעזרת מנעולי אופניים או מנעולים בכל הצבעים.
    ילדים מתרגשים מאוד מתחושה שמנעול נפתח בידיהם, ממש כמו לקבל 100 במבחן 😊,
    לכן זה פחות משנה מה נפתח, בעזרת איזה מנעול וכמה נשקיע בתפאורה מסביב, העיקר שהילדים ייהנו!הכנתי לכם סרטון עם 10 רעיונות ליצירת נעילות בחדר הבריחה לחצו כאן וצפו בסרטון.

חדר בריחה בכיתה אתגר האוצר חדרי בריחה ניידים

 

7. בניית חדר בריחה בכיתה ל30 + תלמידים
נשמע אתגר לא פשוט, נכון? איך גורמים לעשרות תלמידים להשתתף באופן פעיל במשחק ובמשך שעה שלמה?

הכנתי כמה רעיונות בשבילכם:

  1. יצירת חדר בריחה אחד ושכפולו למספר פעמים כך שמשחקות מספר קבוצות שיפתרו את אותן החידות במקביל.
  2. יצירת כמות חידות ומשימות גדולה במיוחד בחלוקה לאזורי משחק שונים בחדר. החידות נפתרות במקביל ודורשות שיתוף פעולה במרחב.
  3. לחלק את הכיתה לקבוצות ולאפשר להם ליצור את חדר הבריחה הנייד שלהם וביום שנקבע מראש כל הקבוצות ישחקו במשחקים שייצרו חבריהם לכיתה.
  1. בטיחות
    שימו לב כי ילדים שמשחקים בחדר בריחה מתרגשים מאוד ומרשים לעצמם להשתולל ולרוץ מצד לצד ברחבי החדר.
    מומלץ לתת דגש רחב על נושא הבטיחות. במידה והברגתם נעילות לקופסאות בדקו שאין ברגים חדים בולטים.
    חפשו אלמנטים קלי משקל ואל תאתגרו את התלמידים במשימות אתגריות שעלולות לסכן אותם ואת ביטחונם כמו טיפוס לגובה לטובת חיפוש פתרון.
    בנוסף, הדגישו זאת טרם הכניסה למשחק בתדריך הכניסה לחדר הבריחה.

 

בהצלחה!!!
הדס מליק,

אתגר האוצר – חדרי בריחה ניידים

אם אתם רוצים שאנחנו נגיע אליכם לבית הספר לפעילות חוויתית לתלמידים או למורים צרו איתנו קשר כאן או התקשרו – 050-4660999 והזמינו אותנו עד אליכם!

צור קשר