חדר בריחה. האם אפשר ללמד בעזרתו חומר או תוכן חדש? זוהי שאלה שאין עליה תשובה חד משמעית.

בואו ננסה להבין קודם כל מהו חדר בריחה ואיך הוא בא לידי ביטוי במסגרת הלימודית שלנו.

חדרי בריחה נכנסו לעולמנו לפני מספר שנים ושימשו כבילוי חברתי, משפחתי או זוגי. הסיפור התפאורה, החידות והמשימות הצליחו לייצר אווירה מיוחדת שלא הכרנו לפני וסחפו אותנו לעולם חדש!

תוך זמן קצר יחסית הוקמו בארץ הקטנה שלנו מאות חדרי בריחה והבילוי בהם הפך נפוץ מאוד. חדרי הבריחה הפכו לנושא שיחה בכל משפחה או מפגש חברים. יחד עם זאת התגלה החיסרון של חדרי הבריחה שהוא המיקום שלהם שאינו יכול להשתנות, לאחר בנייה ממושכת של כמה חודשים במקום אחד ובנוסף העובדה שהם מתאימים למספר משתתפים קטן יחסית – בין 2 ל-6 משתתפים בכל משחק.

בעקבות החסרונות האלה הקמנו את חברתנו אתגר האוצר – חדרי בריחה ניידים. אנחנו לא מוגבלים במיקום הפעילות ובקירות קבועים וכך יכולנו ליצור כמות חידות גדולה יותר מחדר בריחה נייח, להתאים לכמות משתתפים גדולה, לשכפל את החדרים שלנו במהירות וכמובן להגיע לכל מקום בארץ.

חברתנו הוקמה בשנת 2016 ותוך חודשים ספורים כבר הגענו להפעלות בבתי ספר רבים בצפון ובדרום הארץ, להפעלות של מאות תלמידים בחדרי הבריחה הניידים שלנו. אפשרנו לתלמידים לחוות חווית הצלחה שלא תמיד הכירו אותה במהלך יום הלימודים הסטנדרטי בבית הספר, מה שגרם להתרגשות גדולה בקרב התלמידים והמורים שהבינו שיש כאן תחום חדש, אטרקטיבי ומעניין ששווה לפתח אותו בתחומים נוספים לימודיים או ערכיים.

מה חווים המשתתפים במהלך המשחק?

החדרים שלנו בנויים מכמות חידות ומשימות גדולה שמאפשרת למשתתפים להגיע אל הפתרון באופן יחסי בקלות כדי לגרום להם לחוות באופן מהיר את תחושת ההצלחה ובכך להגדיל אצלם את המוטיבציה להמשך. החידות בתוך חדר הבריחה בנויות באופן כזה שההתחלה היא קלילה ומהירה ולאט לאט המשתתפים נחשפים לאתגרים יצירתיים יותר שדורשים מהמשתתפים לחשוב קצת יותר לעומק לאחר שהבינו ונכנסו אל תוך הראש של יוצר חדר הבריחה.

הרעיון של חידות ומשימות שניתנות לפיצוח וכוללות מידע או תוכן נבחר היא אפשרות שאימצו באהבה מסגרות חינוכיות שונות, בתי ספר ואוניברסיטאות המפעילות בתוכם חדרי בריחה ניידים או נייחים הממוקמים בכיתה או בספרייה שבמסגרת שלהם.

הרעיון הוא לאפשר למשתתפים להצליח לפתור את החידות והמשימות רק אם ידעו את החומר עליו בנוי חדר הבריחה. החידות שאותן הם צריכים לפתור לקוחות מחומר לימודי המתאים לגיל המשתתפים ולתוכן הרלוונטי באותה השנה כך שהמשחק בחדר הבריחה יכול לרענן או לאפשר למשתתפים חזרה על החומר. 

אבל האם אפשרי ללמוד תוכן חדש בחדר בריחה? אנחנו חושבים שזה אפשרי אבל תלוי עד כמה נרצה להתעמק בחומר חדש ועד לאיזה רמת לימוד.

כי אם נבקש מהתלמידים לקרוא פסקה הכוללת חומר חדש, לראות סרט הכולל תוכן לימודי או ללמוד נוסחאות מתמטיות חדשות, זה יכול להיות נחמד ולאפשר להם להצליח בפתרון החידות.

אך אם נעמיס במידע רב מידי או נכלול את כל החידות והמשימות בחדר הבריחה שיצרנו מחומרי לימוד חדשים, התלמידים עלולים להתייאש ולאבד את קצב המשחק. המוטיבציה שלהם תרד ואנחנו עלולים לפספס את המטרה שרצינו לייצר על ידי הקמת חדר הבריחה הלימודי שלנו.

ההמלצה שלנו ביצירת חדר הבריחה הלימודי הוא לעשות שילוב של תוכן מוכר עם תוכן חדש ובכך להנות משני העולמות – גם חידות ומשימות מתוכן מוכר וידוע שיאפשר למשתתפים לחוות את ההצלחה בפתרון החידות, וגם חידות הקשורות לנושא אך כוללות מידע חדש שיאפשר להם ללמוד תוך כדי המשחק והפעולה שיצטרכו לבצע לטובת הצלחת חדר הבריחה.

כשאנחנו מעבירים הרצאות וסדנאות ליצירת חדרי בריחה ניידים במוסדות חינוך, אנחנו מאפשרים למשתתפים להתחיל את המפגש במשחק קצר שיצרנו. חשבנו על האפשרות להעביר את המשתתפים משחק בנושא מסוים שרלוונטי לכולם וגם יאפשר להם ללמוד משהו חדש על הדרך. חדר הבריחה שיצרנו נקרא פנצ'ר מאסטר ועוסק בהחלפת גלגל ברכב.

המשתתפים פותרים חידות הקשורות לרצף פעולות הנדרש בהחלפת הגלגל, נתקלים באלמנטים הדרושים להחלפת הגלגל כמו למשל משולש אזהרה ואפוד זוהר, וצופים בסרטון שעליו נשאלת שאלה הרלוונטית להחלפת הגלגל. בנוסף, חלק מהחידות אינן דורשות ידע רלוונטי כמו למשל הרכבת פאזל יצירתי ורב משתתפים המאפשר להם לחוות את החוויה היצירתית שרצינו שיחוו.

בסיום המשחק כששאלנו את המשתתפים האם למדו משהו חדש – איך להחליף גלגל, הדעות היו חלוקות. חלק מהמשתתפים הרגישו שהם נמצאים בתחרות ונכנסו לתוך המשחק ופחות הרגישו שהם לומדים משהו חדש. וחלק מהמשתתפים הבינו טוב יותר כמה אלמנטים קריטיים להחלפת הגלגל.

כדי לחזק את הנושא הלימודי החלטנו להדפיס כרטיסים קטנים שהסתתרו בתוך הקופסה שאותם פתחו המשתתפים, הכללו את רצף הפעולות הנדרש לטובת החלפת הגלגל במקרה הצורך.

אנחנו מאמינים שאפשר ללמוד חומר חדש במשחק בחדר בריחה ושמדובר בכלי לימודי לכל דבר אך יחד עם זאת צריך לשים לב לכמות החומר החדש הנדרש לטובת פיצוח החידות, לא לתסכל את המשתתפים בהצפה בהמון מידע חדש וכמובן לתחקר בסיום את המשתתפים ולקבל מהם את המידע האם למדו משהו חדש ורלוונטי שכיוונתם אליו.