משחוק בחינוך באמצעות חדרי בריחה
כשאני הייתי תלמידה בשנות ה90 הייתה דרך אחת להעביר את החומר, טוב אולי שתי דרכים.
או באמצעות מורה שמדברת בכיתה ומסבירה את החומר, או באמצעות צפייה בסרט או תוכנית טלוויזיה חינוכית שהיו מקרינים לנו מידי פעם.
למרות שלי השיטות האלה פחות התאימו, נראה שלרוב התלמידים זה היה בסדר כי רוב הכיתה התמודדה עם החומר בסדר גמור.
כולם למדו, הכינו שיעורי בית, עשו מבחנים והגישו עבודות.
אבל היום המצב קצת השתנה.
כולם מדברים על דור ה-Y ודור ה-X שנחשפים ומתמכרים למסכים. וזה הולך ומחמיר כשהחשיפה למסך הולכת ויורדת עם הגיל.
הפיתוח הטכנולוגי גורם לכולם להשיג במהירות את המידע בגוגל או באפליקציות השונות, שמצד אחד זה מעולה! אבל מהצד השני זה משנה את כללי המשחק 😊
מה שהתאים בעבר מבחינת דרך העברת חומר לימודי פחות מתאים היום.
אז איך גורמים לילדים, נוער וסטודנטים בכל הגילאים ללמוד חומר חדש?
איך מעדכנים גרסה למערכת הלימודית והחינוכית שקיימת היום?
תחום יחסית חדש שפרץ אלינו בשנים האחרונות הוא משחוק בחינוך.
בעזרת הפעלת משחקים ואתגרי מחשבה יצירתיים אפשר לגרום לתלמידים לפתח את הסקרנות, להתעניין בתחומים חדשים ולגרום לשיעור להיות הרבה יותר אטרקטיבי עבורם.
גם חדרי בריחה נכנסים לתוך הקטגוריה הזאת. של משחוק בחינוך.
התלמידים שמגיעים לפעילות שלנו עם חדרי הבריחה הניידים בבתי הספר חווים שיעור יצירתי ואטרקטיבי שמפתיע אותם וגורם להם לשחק בקבוצות קטנות ולשתף פעולה!
בפעילות לתלמידים אנחנו משלבים משחקים שכולם מכירים כמו מבוכים, תפזורות, משחקי צבעים, סולמות וחבלים, ולכל משחק אנחנו מוסיפים את הטוויסט מעולם חדרי הבריחה שכולל בסופו של דבר מגלה קוד שפותח מנעול.
כדי ליצור משחק של חדר בריחה בכיתה צריך שיהיו לנו כמה דברים:
- סיפר אטרקטיבי שיסביר למה אנחנו כאן, מה המטרה שלנו וכמה זמן עד שיקרה לנו משהו
- משימה לסיום כמו למשל לפתוח קופסה, לשחרר מישהו, לצאת מהכיתה הנעולה
- נעילות של מנעולים עם מפתחות, קוד מספרים, אותיות או צבעים או נעילה דיגיטלית של מחשב
- כמה חידות שיובילו את הסיפור והעלילה של חדר הבריחה
אפשר לשלב חומר לימודי בחדר הבריחה אבל זה לא חובה.
חדר בריחה יכול להיות גם פעילות לגיבוש או חוויה לתלמידים.
אתם רוצים ליצור חדר בריחה בכיתה? מוזמנים לבלוג הזה שכתבתי בנושא על 8 שלבים ליצירת חדר בריחה בכיתה
לא מזמן נתקלתי במחקר שנערך על ידי חוקר המוח והזיכרון פרופ' דניאל לוי, מומחה לחקר המוח ודיקן בית ספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי הרצליה ועמיתותיו ד"ר אלה לוריא וד"ר מיה שלום ממכללת לוינסקי לחינוך שמדבר על משחוק בחינוך.
המחקר פורסם באפריל 2021 והאמת נראה שהוא לא חידש משהו בתחום אבל אולי חידד וחיזק את החשיבות של משחקים לתלמידים.
אתם מכירים את זה שלתלמידים אין סבלנות בשיעור? אז למה שהם יושבים מול הטלוויזיה או מול משחק מחשב יש להם את היכולת לשבת שעות ולא לזוז?
בדיוק על הדברים האלה כתוב במחקר. על זה שהתגמול החיובי שמתרחש במהלך משחק כלשהו כמו למשל משחק מחשב (או במקרה שלנו חדר בריחה) המוח מפעיל מנגנון חיובי שגורם לנו לרצות ולהישאר באותה הפעילות.
לעומת זאת אם מלמדים את התלמידים שיש מבחנים שאסור להיכשל בהם זה מלחיץ מאוד וגורם למוח להתנהג אחרת.
זה הקישור לקריאת המחקר שפורסם במאקו לפני כמה חודשים.
אתם רוצים לשלב חדרי בריחה בפעילות לתלמידים?
אתם חושבים שפעילות של חדרי בריחה וחידות יתאימו לתלמידים שלכם ויגרמו להם לחוויה מיוחדת בבית הספר?
הכנתי לכם ערוץ יוטיוב מלא ברעיונות וסרטוני הדרכה ליצירת חידות לחדרי בריחה ואתגרי חשיבה יצירתיים שיגרמו לתלמידים להעריך אתכם על ההשקעה שביצירת שיעור אטרקטיבי עבורם!
וגם הכנתי קורס מאוד מקיף ומקצועי שיטיס אתכם קדימה לתוך עולם מרתק של חידות ומשימות!
דוגמה לאחד הסרטונים בערוץ –
ואם אתם רוצים לקבל הדרכה ליצירת חדרי בריחה אשמח להגיע אליכם ולהעביר סדנה ליצירת חדרי בריחה לתלמידים.
ואם תרצו שאנחנו נגיע אליכם לבית הספר ונפתיע את התלמידים עם חדרי הבריחה הניידים שלנו אשמח לספר לכם על כל האפשרויות שיש לנו בטלפון – 050-4660999 או בעמוד צור הקשר
בהצלחה ביצירת חדרי הבריחה הניידים שלכם לתלמידים!
הדס מליק מאתגר האוצר – חדרי בריחה ניידים